Saturday, February 13, 2010

Khabar suka & duka dari kampung

Pada hari khamis lepas lebih kurang jam 12 malam (pukul 7 ptg waktu M'sia) saya menerima panggilan telefon daripada Abang Long di kampung yg memaklumkan bapa saudara...yg saya panggil Pak Ngah telah kembali ke rahmatullah...Pak Ngah meninggal kerana sakit tua...umurnya dah lebih krg 70 tahun...sehari sebelum bertolak ke sini saya sempat menemui Pak Ngah...waktu bersalam dengan dia...saya beritahu dia yang saya nak pergi jauh...dia ingat saya nak balik Kuantan...saya kata nak pergi luar negara...dia kata jauhnya...itulah kali terakhir saya menemui arwah...

Pak Ngah ni kalau kat kampung sinonim dengan buah tembikai...sebab dia jual tembikai dekat simpang nak masuk ke kampung saya...kami pun selalu jugak singgah beli buah tembikai kat situ...yang bestnya beli sebiji dapat dapat percuma 2 biji...tapi kami tak pernah lupa belikan dia baju terutamanya time nak raya...

Semoga roh Pak Ngah dicucuri rahmat & aman damailah di sana...Pak Ngah tetap dalam kenangan kami...
Ni gambar kat rumah Pak Ngah masa raya hari tu...actually Pak Ngah ada kat belakang Wafa tu...tapi sayangnya kami tak terfikir pulak nak rakamkan gambar arwah masa ni...Dalam berita duka, saya juga menerima berita gembira kerana hari ini anak saudara suami, Suhaimi akan melangsungkan perkahwinan...walaupun berada jauh di bumi NZ, kami tetap dapat merasakan kemeriahan di sana...di sebelah suami saya ada 8 ipar, 40 lebih anak saudara & berbelas jugak cucu saudara...memang meriah kalau sesekali dapat berkumpul...seronoknya kalaulah kami sama2 dapat meraikan majlis tersebut...tak apalah...Walau apapun Selamat Pengantin Baru dari kami sekeluarga...tahniah buat Abang Rie & Kak Tie kerana mendapat menantu yang ketiga

Kemeriahan majlis kat rumah Nan...ni gambar masa kenduri doa selamat sebelum kami ke sini dulu
Selain drp tu sempena Cuti tahun Baru Cina ni, adik beradik & anak2 saudara kebanyakannya bercuti di kampung...jealous tengok diaorang dapat makan keropok lekor...siap nunjuk2 lagi kat kitaorang (melalui oovoo)...walau bagaimanapun saya tetap rasa gembira sebab Pok & Ma mesti gembira dapat berjumpa dengan anak, menantu & cucu2nya...terubatlah sikit kerinduan pada kami semua...

Ni gambar masa dalam perjalanan pulang ke kampung (dari Kuantan ke K.Trg)...biasanya kalau ada cuti kamilah antara orang pertama yang tiba di kampungBestnya bila dapat berkumpul...ni gambar anak2 kami & sepupu2nya
Kami ucapkan Selamat Bercuti & Selamat Pengantin Baru...kami kat sini tak cuti pun ...sedihnya...

2 comments:

  1. salam K. Asna,
    Adik lelaki sy pun kawin Sabtu (13hb) lps. Kami pun tak dpt balik sbb mmg dah tak lama lg nak balik for good kan. BTW Al-fatihah utk arwah bapa saudara akk.

    ReplyDelete
  2. Salam...

    Banyak betul majlis kahwin sempena cuti raya cina ni...bestnya dah nak balik...harap sempat jumpa sebelum balik

    ReplyDelete