Thursday, September 2, 2010

Meriahnya Ramadhan di bumi Hamilton

Alhamdulillah tahun ni kami sempat menjalani ibadah puasa di bumi Hamilton (walaupun tak penuh sbb 3 hari kami akan berpuasa di Malaysia)...walau pun berada di negara orang namun suasana tetap meriah...cuma tak delah bazar ramadhan & orang jual air tebu tepi jalan...

Antara yang meriahnya

- Iftar beramai2 (semua warga Malaysia)
Selain dari berbuka puasa, kami turut solat terawih berjemaah...ramai jugak yang hadir...rasanya ada dalam 40 family...rasa macam malam raya pulak...budak2 terutamanya seronok betul diaorg jumpa rakan senegara...Alhamdulillah habis licin semua makanan.
- Bertukar2 juadah
Biasa hampir tiap2 petang kami akan bertukar2 kuih...bila time nak berbuka puasa, mesti ada jiran datang hantar kuih...esoknya mulalah saya pulun buat kuih banyak2...then hantar rumah ke rumah...
- Tetamu dari Maldives & Mesir
Tahun ni jugak kami sempat menjemput rakan dari Maldives & Mesir...saya masak Nasi Beriani dengan ayam masak merah, daging masak kari, ayam goreng berempah & acar...Alhamdulillah diaorg bukan main je berselera makan.
- Solat terawih berjemaah di masjid Hamilton
Suami je yang pergi (kalau time dia tak kerja)...saya, susah sikit sbb takut anak2 meragam

- Solat terawih rumah kawan2
Biasanya kalau hujung minggu kami akan buat giliran solat terawih di rumah...biasanya asing lelaki & perempuan sbb tak muat kalau buat satu rumah.
- Buat kuih raya sama2
yang ni saya tak joint...yealah sebab sempat raya kat M'sia...tahun depan InsyaAllah lah kot

2 comments:

  1. thn lps Nur ambik tempahan biskut rayo. bulih tehe jugok ramai tepoh.

    ReplyDelete
  2. Akak ni mmg fail bab2 buat kuih raya...apa lagi nak ambik tempahan

    ReplyDelete